Pijnlijke menstruaties verhelpen met Zink

Pijnlijke menstruaties verhelpen met Zink

Pijnlijke menstruatie komt veel voor bij jonge meiden, maar ook onder volwassen vrouwen komt dit voor. De hoofdoorzaak van pijnlijke menstruatie is de accumulatie van prostaglandines in de baarmoeder. De prostaglandines lijken op hormonen en waneer dit opstapelt in de baarmoeder, dan veroorzaken ze contracties in de baarmoederspier. De sterke contracties kunnen de dichtbij zijnde bloedvaten dichtknijpen die zuurstof levert aan de baarmoeder. Omdat de baarmoeder een spier is en zuurstof nodig heeft, raakt de baarmoeder verkrampt door het tekort aan zuurstof.

De pro-inflammatoire prostaglandines die in de baarmoeder aanwezig zijn, worden PgF2-alfa en PgE2 genoemd. Het niveau van deze prostaglandines zijn gedurende het grootste deel van de menstruatiecyclus laag, daarna stijgen ze sterk voordat de menstruatie begint. Studies hebben aangetoond dat vrouwen met pijnlijke menstruatie 8 tot 13 keer meer van deze prostaglandines produceren dan vrouwen zonder pijnlijke menstruatie.

In een aantal onderzoeken tonen aan dat zink de productie van PgE2-prostaglandines kan remmen die in de eerste plaats menstruatie pijnen veroorzaken. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop NON-Steroïde Anti-Inflammatoire geneesmiddelen (NSAID’s) zoals Aleve(naproxen), Voltaren (diclofenac)en Brufen(ibuprofen) werken.

Andere onderzoekers veronderstellen dat zink de circulatie van bloed naar de baarmoeder verbetert.  De zink’s krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen kunnen verantwoordelijk zijn voor het stimuleren van de bloedcirculatie. Door ontstekingsremmende stoffen in de bloedbaan te verminderen, zijn bloed en zuurstof beter in staat de baarmoeder te bereiken en krampen te voorkomen.

Wat het mechanisme ook is, het onderzoek suggereert dat zink de pijn in de menstruatie echt vermindert. Er zijn geen grote studies waarin zink en pijnlijke menstruatie zijn onderzocht, toch rapporteren ze alle positieve resultaten.

Je kunt Zink kopen bij Holland and Barret!

Zink helpt ook bij PMS klachten
De voordelen van zink is het verminderen van pijn ze helpen ook bij stemmingsgerelateerde PMS klachten te verminderen.
Veel studies hebben gemeld dat zinkniveaus fluctueren met elke fase van de menstruatiecyclus. De zinkniveaus lijken het laagst te zijn tijdens de luteale fase – de fase vlak voor de menstruatie, wanneer PMS klachten optreden.

Sommige onderzoekers denken dat het tekort aan zink de balans van hormonen en neurotransmitters in de hersenen kan veranderen, wat gedachten, emoties en geestelijke gezondheid beïnvloedt.

Wanneer zink aanvullen? 

1. Als je dierlijk voedsel mijdt
De beste bronnen van zink zijn dierlijk voedsel zoals schaaldieren, rundvlees, varkensvlees en kip. Rood vlees en gevogelte leveren het grootste deel van het zink.

Sommige plantaardige voedingsmiddelen zoals bonen, havermout en verrijkte ontbijtgranen bevatten ook zink, hoewel hun zinkgehalte veel lager is in vergelijking met dierlijke producten.  Om nog erger te maken, is het zink dat in plantaardig voedsel wordt aangetroffen erg moeilijk te absorberen. Fytaten, ook bekend als fytinezuur, zijn plantaardige stoffen die voorkomen in volle granen en peulvruchten. Fytaten fungeren als ‘anti-voedingsstoffen’-ze binden stevig aan zink in het maagdarmkanaal en voorkomen dat het in het bloed wordt opgenomen.

Vanwege dit absorptievraagstuk zijn veganisten, vegetariërs en degenen die hun consumptie van vlees, schaaldieren en zuivelproducten beperken gevoelig voor zink deficiëntie. Onderzoek toont aan dat het serum zinkgehalte lager is bij degenen die een vegetarisch dieet volgen en bij vrouwelijke vegetariërs lager zijn in vergelijking met mannelijke vegetariërs.

Ons lichaam heeft geen speciaal opslagplaats voor zink, dus het is belangrijk om een ​​constante inname te krijgen. Dit betekent dat e meeste dagen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (RDA) moet voldoen. Vrouwen van 9-13 jaar en vrouwen van 19 jaar en ouder hebben dagelijks 8 mg zink nodig; vrouwen 14-18 jaar hebben 9 mg nodig. Voor veganisten en vegetariërs is het voldoen aan deze niveaus bijna onmogelijk zonder een supplement.

2. Als je anticonceptiepil of andere medicijnen gebruikt
Onderzoeken tonen aan dat orale anticonceptiva (de pil) gebruikers het risico van een aantal tekortkomingen in de voeding veroorzaken waaronder zink. Vrouwen die de pil gebruiken, hebben minder zink in hun bloed en verliezen meer zink in hun urine.

Andere soorten medicijnen kunnen ook bijdragen aan lage zinkgehaltes. Als u regelmatig antibiotica, penicilline of diuretica gebruikt, vraag dan uw arts of u moet suppleren met zink. Deze geneesmiddelen kunnen de zinkabsorptie verstoren of de hoeveelheid zink die verloren gaat in urine verhogen.

3. Als je menstruatiepijn probeert te beheersen
Hoewel de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van zink voldoende is om de algemene gezondheid te behouden, suggereert onderzoek dat dit niet genoeg zink is om pijnlijke menstruatie te behandelen.

Onderzoek suggereert dat er minstens 30 mg zink per dag nodig is – meer dan driemaal de ADH- om PMS klachten en pijnlijke menstruatie te behandelen. Men zou ongeveer 450 gram krab, 500 gram rundvlees, 1 kilo kip of varkensvlees, of 18 kopjes yoghurt om de ADH te bereiken. Dat is behoorlijk veel eten, vooral gezien het feit dat krab, rundvlees, kip, varkensvlees en yoghurt tot de beste voedselbronnen van zink behoren. Supplementen bieden een handige, duurzame en vreedzame manier om de ​​therapeutische dosis zink te bereiken.

About the Author :

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH